16-åringarna begärs häktade

Nu begärs de två 16-åringarna häktade för mordet i Stureby.

På onsdag hålls förhandlingarna.

Den 15-åriga flickan mördades natten till i söndags - bara några dagar innan skolavslutningen.

De två 16-åringar som misstänks för mordet på en jämnårig flicka i Stureby har nu begärts häktade vid Södertörns tingsrätt.

I häktningsframställan skriver kammaråklagare Karolina Lindekrantz att hon vill ha pojken häktad för mord och flickan för medhjälp alternativt anstiftan till det brottet.

Häktningsförhandlingen kommer att ske i Södertörns tingsrätt efter klockan 14 på onsdagen.

"Jag hörde henne andas svagt"

Den 15-åriga flickan mördades natten den 6 juni. Hon hade samlats med sina vänner på toppen av den gamla skidhopparbacken i Stureby i södra Stockholm för att fira den förestående skolavslutningen.

Hon hittades livlös av två pojkar i en skogsdunge, utsatt för yttre våld.

- Jag blev chockad när jag såg henne. Jag kände efter hennes puls, men hittade ingen. Vi la henne i framstupa sidoläge. Då hörde jag henne andas svagt, säger en av pojkarna till Aftonbladet.

Flickan fördes till sjukhus med hennes liv gick inte att rädda.

Svartsjuka kan vara motiv

På morgonen greps den 16-åriga pojken och den 16-åriga flickan.

Polisens misstänker att den pojken dödade flickan på uppmaning av sin flickvän.

Enligt uppgift till Aftonbladet rör det sig om ett kärleksbråk. De två anhållna 16-åringarna är ett par, och den för anstiftan anhållna flickan misstänks ha velat se 15-åringen död på grund av svartsjuka.

Igår kväll beslutade åklagaren att misstankesgraden mot ungdomarna ska höjas, från skäligen misstänkt till på sannolika skäl, den starkare misstankegraden.



Den 15-åriga flickan såg fram emot skolavslutningen, i kväll skulle hon ha gått på skolbalen i sin nya klänning. I helgen hittades hon mördad.


besök gärna therese's nära och kära's blogg om henne. http://minneavtherese.blogg.se/
- Visa att ni bryr er! sånt här borde inte hända ,


Vännerna sörjer: Hon såg fram emot balen så mycket

I garderoben hängde klänningen - guldig med volanger.

I kväll skulle hon ha burit den på skolbalen hon sett fram emot så mycket.

- Hennes liv hade precis börjat. Jag förstår inte att hon är borta, säger vännen Sofia Forsberg, 16.

På torsdag skulle hon ha slutat nian. Hon längtade. Flickan som älskade kläder och brukade göra egna modemagasin. Flickan som kompisarna beundrade för att hon var så duktig på att måla.

Skulle fylla år nästa vecka

- Hon var väldigt kreativ, ville bli något konstnärligt. Hon hade sökt till en estetisk utbildning med bildinriktning och fått full pott på bilderna som hon skickade dit. Det hade börjat gå så bra för henne, säger Sofia Forsberg.

Men flickan skulle aldrig få börja sin drömutbildning. Hon skulle inte ens få uppleva sin sextonde födelsedag nästa vecka, skolavslutningen på torsdag eller den stora balen i kväll.

I stället avslutades 15-åringens liv under en fest i skogen i Stureby i helgen.

- Hon såg fram emot balen så mycket. Hon hade köpt en jättefin klänning, guldig med volanger. Jag ska ta med den i kväll, så att åtminstone den får vara med, säger Sofia.

- Jag kan inte få in i mitt huvud att hon är borta. Hon förtjänade inte det här. Hon hade inget ont i sig. Hon satte alltid alla andra i första hand, fanns alltid där. Det här är så hemskt.

Vännerna beskriver 15-åringen som lite blyg, en tonåring som inte tog för sig allt för mycket.

Men när hon var bland dem hon kände väl blommade hon upp, pratade, skämtade.

Favoritboken i gräset

På fotbollsplanen nedanför mordplatsen brinner stearinljusen bredvid stora fång blommor. I mitten finns en bild på den brunögda flickan, tagen på ett café under årets första soliga vårdag. Bredvid ligger hennes favoritbok "Twilight", en mascara och mängder av brev och hälsningar. Hela tiden strömmar de till - vännerna som sörjer flickan som aldrig hann bli 16 år.

- Jag hoppas att hon kan se det här. Att hon kan se hur många som saknar henne. Jag tror inte att hon någonsin förstod hur många som tyckte om henne, säger barndomsvännen Anna Kårling Khan, 15.

- Jag förstår inte att det här har hänt henne av alla. Om det stämmer att det är den där killen som har tagit hennes liv så hoppas jag att han erkänner. För hennes familjs skull.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det här så hemskt.. Sjuka jävlar som har gjort det! Pussar<3

2009-06-09 @ 20:54:14
Postat av: johanna

Mmh! kan inget mera än hålla med. blir så förbannad! =/

2009-06-09 @ 21:06:40
URL: http://lofstroem.blogg.se/
Postat av: C

helt sjukt. har tänkt på therese så mycket dessa dagar . nästan så jag själv börjar att gråta.

2009-06-11 @ 00:07:31
URL: http://pussochkramvisespastan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0